UI (ang. User Interface), czyli Interfejs Użytkownika, to elementy systemu komputerowego, aplikacji lub strony internetowej, które umożliwiają interakcję użytkownika z urządzeniem lub oprogramowaniem. UI jest kluczowym aspektem doświadczenia użytkownika, ponieważ to właśnie poprzez interfejs użytkownik wydaje polecenia, odbiera informacje i korzysta z funkcji systemu.
Kluczowe elementy UI:
- Elementy graficzne (GUI – Graphical User Interface):
- Ikony: Małe, graficzne reprezentacje funkcji lub aplikacji, które użytkownik może klikać, aby je uruchomić.
- Przyciski: Elementy interaktywne, które wykonują określoną akcję po ich naciśnięciu.
- Menu: Lista opcji lub poleceń, z których użytkownik może wybierać, aby przejść do różnych części aplikacji lub systemu.
- Formularze: Pola tekstowe, przyciski wyboru, listy rozwijane, które pozwalają użytkownikowi wprowadzać dane lub dokonywać wyborów.
- Okna: Oddzielne sekcje na ekranie, które wyświetlają informacje lub aplikacje. Użytkownik może nimi manipulować, zmieniając ich rozmiar, przesuwając je, minimalizując lub zamykając.
- Paski narzędzi: Zestaw skrótów do najczęściej używanych funkcji, umieszczony zazwyczaj na górze lub boku ekranu.
- Elementy tekstowe:
- Etykiety: Tekst obok elementów interaktywnych, który wyjaśnia ich funkcję.
- Instrukcje: Tekst, który prowadzi użytkownika przez procesy lub informuje o krokach, które należy podjąć.
- Powiadomienia: Komunikaty wyświetlane na ekranie, informujące użytkownika o ważnych wydarzeniach, jak otrzymanie nowej wiadomości, błąd systemu itp.
- Elementy nawigacyjne:
- Paski nawigacyjne: Struktura strony lub aplikacji, która pozwala użytkownikowi przechodzić między różnymi sekcjami.
- Breadcrumbs: Ścieżka nawigacyjna pokazująca położenie użytkownika w hierarchii stron lub sekcji.
- Paginacja: System numerowania stron, który umożliwia przeglądanie dużych zbiorów danych w mniejszych częściach.
- Interakcje użytkownika:
- Klikanie: Najbardziej podstawowa forma interakcji, gdzie użytkownik naciska przycisk myszy lub ekran dotykowy.
- Gesty: Na urządzeniach dotykowych gesty takie jak przesuwanie, szczypanie, rozciąganie umożliwiają interakcję z UI.
- Wprowadzanie tekstu: Użytkownicy mogą wprowadzać dane lub komendy poprzez klawiaturę, co jest interpretowane przez system.
Zasady projektowania UI:
- Prostota: UI powinno być jak najbardziej intuicyjne i łatwe do zrozumienia, aby użytkownik mógł szybko i bez problemów korzystać z aplikacji czy strony internetowej.
- Spójność: Elementy interfejsu powinny być spójne pod względem stylu, rozmieszczenia i działania w całej aplikacji, co pomaga użytkownikom w przewidywaniu, jak system będzie reagować na ich działania.
- Responsywność: UI powinno reagować szybko na interakcje użytkownika, dając mu natychmiastową informację zwrotną na temat wykonanej akcji.
- Dostępność: Interfejs powinien być dostępny dla jak najszerszego grona użytkowników, w tym dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. To obejmuje wykorzystanie odpowiedniego kontrastu kolorów, tekstów alternatywnych dla obrazów, czy możliwości nawigacji za pomocą klawiatury.
- Estetyka: UI powinno być nie tylko funkcjonalne, ale także estetycznie przyjemne. Dobre wizualne zaprojektowanie interfejsu może poprawić doświadczenie użytkownika i zwiększyć jego satysfakcję.
Przykłady UI:
- Aplikacje mobilne: Interfejsy aplikacji na smartfony są projektowane z myślą o prostocie i wygodzie obsługi na małych ekranach dotykowych.
- Strony internetowe: UI stron internetowych obejmuje nawigację, formularze, przyciski i inne elementy, które umożliwiają użytkownikom interakcję z treścią.
- Oprogramowanie komputerowe: Programy komputerowe, takie jak edytory tekstu, mają interfejsy złożone z menu, pasków narzędzi, okien i ikon, które ułatwiają korzystanie z zaawansowanych funkcji.
UI jest kluczowym elementem każdego systemu cyfrowego, wpływającym na to, jak użytkownicy postrzegają produkt, jak łatwo jest go używać i jak chętnie będą do niego wracać. Dobrze zaprojektowany interfejs może znacząco poprawić doświadczenie użytkownika i zwiększyć sukces produktu na rynku.